onsdag 14 oktober 2009

Torsdagsreflektionen vecka 42


Min reflektion handlar om medias inflytande och bestämande över vad vi är intresserade och vill se.
I Danmark pågår EM i rullstolsrugby det börjar den 14 okt. I dag onsdag har Sverige spelat match mot Holland och Österike och vunnit båda.
Inte en rad kan man läsa i tidningen om det annat är det med fotbollen, den ska analyseras ut i fingertopparna.
Handikappidrottarna gör en prestation som är helt enorm, men ytterst lite får vi läsa och se om den idrotten.
Jag kan säga att innan min dotters sambo kom in i bilden i vår familj hade jag absolut ingen aning om att detf anns tex rullstolsrugby och då har jag ändå arbetat och varit aktiv inom "handikapp" svängen under många år.
Det finns inte en dag nu utan att vi läser om fotbollen , det är analyserat på tvären och på längden.
Spekulationer om hur när och var vi kommer i fotbollsligan, får stort utrymme i media.
Men vill vi ha det så? åtminstone jag vill även få se och höra om andra sporter eller prestationer.
Är ni nyfikna så scrolla ner på sidan så hittar ni ett youtub klipp där ni kan se hur rullstolsrugby går till.

8 kommentarer:

mimmi sa...

Jag håller med dig fullt ut..nästan aldrig får man höra om det .utan bara som du skriver fotboll och fotboll om och om igen.
ha en fin kväll
kram:)

Mad World sa...

Visst är det tråkigt att allt handlar om fotboll. Det finns ju faktiskt många andra sporter.

Nu finns min torsdagsreflektion på min blogg.

Unknown sa...

Morrn.

Jag tror att tidningarnas intresse till olika sporter har en koppling till dels hur många utövare det är, dels hur många åskådare det kommer.

Alltså hur många "Blaskor" kommer "Vi" att sälja..... Allt är "butik"

Ha de bra.
Hasse A

Helena sa...

Jag håller med dig om att handikappidrotten hamnar i skymundan, men jag är å andra sidan inte intresserad av någon idrott överhuvudtaget... Här är min reflektion; http://aragornsfru.blogg.se/2009/october/torsdagsreflektion-1510.html

johanna [FOTOBLOGG] sa...

håller verkligen med! det skyms undan! finns ju iofs lokala idningar man kan prenumerera på, men de är mest om små events i sverige. det borde verkligen få större uppmärksamhet i de större tidningarna!

Anonym sa...

Du har så rätt. Handikapp-idrott är inte så ofta i något media. Man kan ju undra om fler blev intresserade om det skrevs och berättades mer i media. För visst kan jag tycka att många handikapp-idrottare gör enorma bedrifter.
Mitt inlägg har ni här:

http://mariannlostinline.wordpress.com/2009/10/15/torsdagsreflektion-thursday-thoughts-33/

Emma sa...

Ja visst är det synd att dessa prestationer inte får något utrymme alls medan fotboll får i princip all.
Kanske borde sporttidningarna införa någon sektion med höjdpunkter inom t.ex. handikappsidrotten.

Nina Xi Fotoblogg sa...

Överhuvudtaget får handikappade inte den uppmärksamhet de borde få...

Nu finns lite reflektioner hos mig...